Минерална вода

Водата в находище Драгиново се добива от четири сондажа.

Общата минерализация на минералната вода в находището е 638 мг/л. Характеризира се като хипертермална, сулфатно-натриева и силициева вода, съдържаща флуорид без санитарно-химични и микробиологични признаци на замърсяване. Водата има стабилен физико-химичен състав и отговаря на изискванията на Наредба №14 за курортните ресурси. Общия дебит на минералната вода в находището е 9, 45 л/сек. Температурата според различните сондажи е в границите 78 – 96,5 градуса по Целзий. Лечебно – профилактичните свойства на водата се определят от нейната минерализация и наличието на сулфатни, хидрокарбонатни, натриеви и флуорни йони, както и метасилициева киселина в колоидно състояние и сероводород. Питейното използване на тази вода е силно ограничено поради високото съдържание на флуор – 9,38 мг/л.

Водата оказва въздействие върху стомашно-чревния тракт, жлйчно-чернодробната и бъбречно-отделителната системи, намалява леко ацедитета на стомашния сок и стимулира кинетиката на жлъчните пътища. Притежава антивъзпалителен и детоксичен ефект поради високото съдържание на метасилициева киселина – 118 мг/л.

Питейно използване на водата.

Темперира се до 35-37 градуса.

Има положителен ефект при:

• Стомашно-чревни заболявания – гастрити, язвена болест, ентероколити и др.

• Жлъчно-чернодробни заболявания – жлъчно-каменна болест, хронични холестицити, холангити, холангиохепатити, хронични хепатити, дискинезии на жлъчните пътища и др.

• Бъбречно-урологични заболявания – хронични пиелонефрити, хронични цистити, нефролитиаза, уролитиаза, състояние след литотрипсия и др.

• Заболявания на ендокринната система – подагра, затлъстяване, диабет и др.

• Поради високото съдържание на флуор е препоръчително питейното лечение да се провежда по лекарско предписание, не по дълго от 15-20 дни два, три пъти в годината при строго спазване на дозировките.

• Инхалационно лечение се прилага при лечение на хронични неспецифични заболявания на горните и долните дихателни пътища.

Външно използване на водата за балнеолечение и профилактика.

Темперира се до 33-35 градуса.

Използва се при следните заболявания:

• Дегенеративни и възпалителни ставни заболявания – артрозоартрити, спондилартрити, коксартрози, ревматоидни артрити и др.

• Заболявания на периферната нервна система – дископатии, радикулити, плексити, полирадикулоневрити и др.

• Ортопедични заболявания – за раздвижване на посттравматични и постоперативни състояния

• Гинекологични заболявания –хронични неспецифични аднексити, параметриди и др

• Противопоказания за външна употреба – специфични заболявания, инфекциозни заболявания, заболявания в активен стадий и декомпенсирана функция на органи и системи, онкологични заболявания, епилепсия, ХИБС – ритъмни нарушения.

Минералната вода може да се използва за хигиенни и спорто-рекреационни цели.

468 ad